Sportowa Škoda na prąd? Elroq RS zmienia reguły gry
Škoda Elroq RS to pierwszy w pełni elektryczny SUV kompaktowy z rodziny RS. Model ten ma potencjał, by przesunąć granice postrzegania marki – od rozsądnej, użytkowej alternatywy do dynamicznego gracza w klasie EV. Elroq RS łączy typową dla Škody praktyczność z bezkompromisowym sportowym akcentem, którego wcześniej brakowało w gamie elektryków marki.
Co wyróżnia Elroq RS? Nowy standard w gamie Škody
Silnik elektryczny o mocy ok. 250 kW (340 KM)
Napęd na cztery koła (dual-motor AWD)
Przyspieszenie do 100 km/h w mniej niż 6 sekund
Zasięg szacowany na około 520 km (WLTP)
Platforma MEB – wspólna z VW ID.5 GTX czy Audi Q4 e-tron
Nowe oprogramowanie z AI i personalizacją UI
Technologicznie Elroq RS stawia na rozwiązania wypróbowane w koncernie Volkswagen, ale z wyraźnie sportowym twistem. Charakter RS nie kończy się na czerwonych akcentach – to prawdziwa różnica w prowadzeniu, przyspieszeniu i ustawieniach zawieszenia.
Design: Agresja z finezją, czyli jak Elroq RS mówi o sobie
Linia nadwozia łączy styl crossovera z muskularną, sportową sylwetką. Z przodu uwagę przykuwa podświetlany grill Crystal Face, z tyłu – aerodynamiczny dyfuzor i czarny spoiler. RS to także detale – sportowe felgi 20″ z opcją 21″, czerwone zaciski hamulców, czarne listwy i oznaczenia.
Wnętrze? Minimalizm, który oddycha. Zamszowe fotele RS z kontrastowymi przeszyciami, ambientowe oświetlenie, kierownica spłaszczona u dołu i ekran centralny 13 cali – systemy infotainment wspierane są przez nową wersję Škoda AI.
Dynamika jazdy: RS znaczy reakcja, sport, radość
W Elroq RS wyczuwalna jest inżynierska precyzja – to nie kolejny „elektryk jak każdy inny”. Tryb sportowy zmienia nie tylko mapę silnika, ale też sztywność zawieszenia i charakterystykę układu kierowniczego.
W tabeli poniżej przedstawiamy przyspieszenie i zasięg w porównaniu do głównych konkurentów:
Model
Moc (KM)
0–100 km/h
Zasięg WLTP
Napęd
Škoda Elroq RS
340
~5,9 s
~520 km
AWD
VW ID.5 GTX
299
6,2 s
~500 km
AWD
Hyundai Ioniq 5 N
650
3,4 s
~450 km
AWD
Tesla Model Y LR
514
5,0 s
~533 km
AWD
Elroq RS nie próbuje bić rekordów Tesli – to SUV o zbalansowanym podejściu: emocje i użyteczność w jednej bryle.
Elroq RS a UX – jak wygląda codzienność za kierownicą?
Škoda konsekwentnie rozwija human-centered design. Elroq RS to więcej niż interfejs – to doświadczenie. Ekrany reagują intuicyjnie, a personalizacja pozwala użytkownikowi ustawić nawet reakcję systemu jazdy zależnie od pory dnia.
Nowością są profile kierowcy zapisane w chmurze, przenoszące ustawienia między pojazdami marki. System uczy się przyzwyczajeń kierowcy, podpowiadając trasy, playlisty i stacje ładowania.
UX Elroq RS wspiera też sterowanie głosowe z naturalnym językiem, które rozpoznaje intencje, nie tylko komendy. To coś więcej niż system infotainment – to dialog.
Czy Elroq RS to przyszłość RS-ów? Zmiana filozofii marki
Wprowadzenie RS-a z napędem elektrycznym nie jest tylko kwestią mody. To zmiana podejścia. RS staje się nie tylko synonimem mocy, ale też cyfrowej finezji, precyzyjnego prowadzenia i świadomego korzystania z zasobów.
Zamiast podkreślać dźwięk silnika, Elroq RS skupia się na emocjach płynących z reakcji pojazdu, spójności systemów i doświadczenia użytkownika – Experience-first RS.
Ciekawostka: Skąd nazwa Elroq?
Nazwa „Elroq” to połączenie słowa „Electric” i dziedzictwa modelu Karoq. Oznacza ewolucję, a nie rewolucję. Litera „E” wyznacza nowy rozdział – linię w pełni elektrycznych SUV-ów Škody, a „RS” – kontynuację sportowej tożsamości marki sięgającej modeli Octavia RS i Fabia RS.
Czy Škoda Elroq RS ma napęd na cztery koła?
Tak, Elroq RS oferuje napęd AWD oparty na dwóch silnikach – po jednym na każdej osi. Zapewnia to lepszą trakcję, szczególnie w trudnych warunkach drogowych.
Jaki zasięg ma Škoda Elroq RS?
Zasięg według WLTP wynosi około 520 kilometrów. W warunkach miejskich może być większy, natomiast przy szybkiej jeździe autostradowej należy się liczyć z realnym zasięgiem w okolicach 400–450 km.
Kiedy Škoda Elroq RS trafi do sprzedaży?
Premiera rynkowa przewidziana jest na początek 2025 roku, a pierwsze dostawy mogą rozpocząć się jeszcze w pierwszym kwartale.
Czy Škoda Elroq RS będzie dostępna z dofinansowaniem do EV?
W krajach Unii Europejskiej, w tym w Polsce, Elroq RS będzie kwalifikować się do programów dopłat dla pojazdów zeroemisyjnych – szczególnie dla klientów indywidualnych i flotowych.
Tobiasz Król to prawdziwy fanatyk motoryzacji. Jest on właścicielem okolicznej wulkanizacji, którą prowadzi od ponad 10 lat. W tym czasie udało mu się zebrać ogromną ilość informacji na temat motoryzacji oraz poznać wielu jej pasjonatów. Dzięki temu może on dzielić się swoją wiedzą z innymi i pomagać im w rozwijaniu ich pasji.