Silnik S301D

Silnik S301D – niezawodny motor Andoria z polskiej myśli technicznej

Silnik S301D to jednostka napędowa, która powstała w latach 70. XX wieku w zakładach Andoria w Andrychowie. Jest to czterosuwowy, jednocylindrowy silnik z zapłonem samoczynnym, który znalazł szerokie zastosowanie w rolnictwie, budownictwie i przemyśle. W tym artykule przyjrzymy się bliżej jego budowie, działaniu, zaletom i zastosowaniom. Zapraszamy do lektury!

Budowa silnika S301D

Silnik S301D ma pionowy układ cylindrów, co oznacza, że tłok porusza się w górę i w dół w cylindrze umieszczonym pionowo. Średnica cylindra wynosi 85 mm, a skok tłoka 100 mm. Całkowita objętość skokowa, czyli objętość powietrza, która wpływa do cylindra podczas jednego suwu ssania, wynosi 567 cm3. Stopień sprężania, czyli stosunek objętości skokowej do objętości komory spalania, wynosi 17,5. Jest to wysoki stopień sprężania, typowy dla silników Diesla, który pozwala na uzyskanie wysokiej temperatury powietrza w cylindrze, niezbędnej do zapłonu paliwa.

Moc znamionowa nieprzeciążalna silnika S301D waha się od 3 do 5,1 kW (od 4,1 do 7 KM) przy prędkości obrotowej od 1200 do 2000 obr./min. Moc znamionowa nieprzeciążalna oznacza moc, którą silnik może osiągać przez długi czas bez uszkodzenia. Przy prędkości znamionowej, czyli takiej, przy której silnik pracuje najefektywniej, moc wynosi od 3 do 4 kW (od 4,1 do 5,4 KM) przy prędkości obrotowej od 1200 do 1500 obr./min.

Silnik S301D ma również wersję z przyrostkiem /1, która różni się od podstawowej tylko tym, że urządzenia są napędzane od strony wału rozrządu, a nie od strony koła zamachowego. Wał rozrządu to wał, który porusza zaworami wlotowymi i wylotowymi w cylindrze, regulującymi przepływ powietrza i spalin. Koło zamachowe to duże, ciężkie koło, które jest połączone z wałem korbowym i służy do wyrównywania ruchu obrotowego silnika.

Działanie silnika S301D

Silnik S301D jest silnikiem czterosuwowym, co oznacza, że do wykonania jednego cyklu pracy potrzebuje czterech suwów tłoka, czyli dwóch obrotów wału korbowego. Cykl pracy składa się z następujących faz:

  • Ssanie – tłok przesuwa się od górnego punktu martwego (GPM) do dolnego punktu martwego (DPM), tworząc podciśnienie w cylindrze. Przez otwarty zawór wlotowy do cylindra wpływa powietrze.
  • Sprężanie – tłok przesuwa się od DPM do GPM, zamykając oba zawory. Powietrze jest sprężane, co powoduje wzrost jego ciśnienia i temperatury. Pod koniec suwu do cylindra wtryskiwane jest paliwo, które natychmiast zapala się pod wpływem gorącego powietrza.
  • Praca – tłok przesuwa się od GPM do DPM pod wpływem ciśnienia gazów spalinowych, które powstały w wyniku spalania paliwa. Tłok przekazuje energię na wał korbowy, który napędza urządzenie.
  • Wydech – tłok przesuwa się od DPM do GPM, otwierając zawór wylotowy. Spaliny są wypychane z cylindra na zewnątrz.

Zalety silnika S301D

Silnik S301D ma wiele zalet, które sprawiają, że jest niezawodny, wydajny i uniwersalny. Oto niektóre z nich:

  • Chłodzenie powietrzem – silnik S301D nie potrzebuje wody do chłodzenia, co upraszcza jego konstrukcję i obsługę. Chłodzenie powietrzem zapewnia wentylator odśrodkowy, który jest zintegrowany z kołem zamachowym. Dzięki temu silnik jest odporny na wysokie temperatury otoczenia i nie ryzykuje przegrzania.
  • Prosta budowa – silnik S301D ma prostą i solidną budowę, która nie wymaga skomplikowanego serwisu ani częstych napraw. Silnik ma niewiele części ruchomych, co zmniejsza ryzyko awarii i zużycia. Silnik jest łatwy w montażu i demontażu, co ułatwia jego transport i przenoszenie.
  • Niskie koszty eksploatacji – silnik S301D jest oszczędny w zużyciu paliwa i oleju, co obniża koszty eksploatacji. Silnik może pracować na różnych rodzajach paliwa, takich jak olej napędowy, olej roślinny czy biodiesel, co zwiększa jego elastyczność i niezależność od dostaw. Silnik ma również niskie wymagania co do jakości paliwa, co pozwala na wykorzystanie tańszych i mniej oczyszczonych paliw.
  • Szerokie zastosowanie – silnik S301D może napędzać różne urządzenia i maszyny, takie jak prądnice, betoniarki, wyciągi budowlane, koparki, ciągniki, pompy, spawarki czy kosiarki. Silnik może być również wykorzystany do produkcji ciepła i energii elektrycznej w warunkach awaryjnych lub izolowanych. Silnik może być podłączony do urządzeń od strony wału rozrządu lub od strony koła zamachowego, co zwiększa jego możliwości adaptacyjne.
Zobacz  Co to jest Antipollution Fault? Komunikat po uruchomieniu silnika

Tabela porównawcza silnika S301D z innymi silnikami Andoria

Aby lepiej zobrazować cechy i parametry silnika S301D, przygotowaliśmy tabelę porównawczą z innymi silnikami Andoria, które są lub były produkowane w zakładach w Andrychowie. Tabela zawiera dane techniczne i moc znamionową nieprzeciążalną silników.

Tabela

Nazwa silnikaTyp silnikaŚrednica x skok [mm]Objętość skokowa [cm3]Stopień sprężaniaMoc znamionowa nieprzeciążalna [kW] przy prędkości obrotowej [obr./min]
S301D4-suwowy, 1-cylindrowy, z zapłonem samoczynnym85 x 10056717,53-5,1 przy 1200-2000
S3214-suwowy, 1-cylindrowy, z zapłonem samoczynnym95 x 11077917,54,5-7,5 przy 1500-

Zastosowanie silnika S301D

Silnik S301D nie jest tylko silnikiem rolniczym, ale także uniwersalnym napędem do różnych maszyn i urządzeń. Dzięki swojej prostej budowie, niskim kosztom eksploatacji, szerokiej gamie paliw i możliwości podłączenia od dwóch stron, silnik S301D może być używany w wielu branżach i sytuacjach. Oto niektóre z nich:

  • Prądnice – silnik S301D może napędzać prądnice, które służą do wytwarzania energii elektrycznej. Prądnice mogą być używane do zasilania domów, warsztatów, gospodarstw, placówek medycznych, oświetlenia ulicznego czy innych urządzeń elektrycznych. Prądnice mogą być również wykorzystywane jako źródło prądu awaryjnego w przypadku braku dostępu do sieci energetycznej lub jej awarii.
  • Betoniarki – silnik S301D może napędzać betoniarki, które służą do mieszania betonu. Betoniarki są niezbędne przy budowie domów, dróg, mostów, fundamentów, murów czy innych konstrukcji betonowych. Betoniarki mogą być stacjonarne lub przenośne, w zależności od potrzeb i warunków pracy.
  • Wyciągi budowlane – silnik S301D może napędzać wyciągi budowlane, które służą do transportu ludzi i materiałów na wysokości. Wyciągi budowlane są używane przy budowie wieżowców, kominów, masztów, anten czy innych wysokich obiektów. Wyciągi budowlane mogą być osobowe lub towarowe, w zależności od ładowności i prędkości.
  • Koparki – silnik S301D może napędzać koparki, które służą do wykonywania prac ziemnych. Koparki są używane przy kopaniu rowów, wydobywaniu kopaliny, niwelacji terenu, wyburzaniu budynków czy innych pracach związanych z przemieszczaniem ziemi. Koparki mogą być gąsienicowe lub kołowe, w zależności od rodzaju podłoża i mobilności.
  • Ciągniki – silnik S301D może napędzać ciągniki, które służą do wykonywania prac rolniczych. Ciągniki są używane przy orce, siewie, nawożeniu, zbiorze, przewożeniu czy innych pracach związanych z uprawą roli. Ciągniki mogą być wyposażone w różne osprzęty, takie jak pług, bronę, siewnik, opryskiwacz, przyczepę czy inny sprzęt rolniczy.
  • Pompy – silnik S301D może napędzać pompy, które służą do przetłaczania cieczy. Pompy są używane przy nawadnianiu, odwadnianiu, zaopatrywaniu w wodę, kanalizacji, gaśnicy pożarów czy innych pracach związanych z przepływem cieczy. Pompy mogą być tłokowe, wirnikowe, membranowe czy innych typów, w zależności od rodzaju i właściwości cieczy.
  • Spawarki – silnik S301D może napędzać spawarki, które służą do łączenia metali. Spawarki są używane przy budowie, naprawie, konserwacji czy innych pracach związanych z metalurgią. Spawarki mogą być łukowe, gazowe, plazmowe czy innych typów, w zależności od rodzaju i właściwości metali.
  • Kosiarki – silnik S301D może napędzać kosiarki, które służą do koszenia trawy. Kosiarki są używane przy pielęgnacji trawników, łąk, pastwisk, parków czy innych terenów zielonych. Kosiarki mogą być ręczne, mechaniczne, samojezdne czy innych typów, w zależności od wielkości i kształtu terenu.

Jak widać, silnik S301D jest bardzo wszechstronnym i praktycznym silnikiem, który może być używany w wielu sytuacjach i branżach. Jest to dowód na polską myśl techniczną i niezawodność. Jeśli szukasz silnika, który spełni twoje oczekiwania i potrzeby, silnik S301D może być dobrym wyborem.

About The Author

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *