Czy wiesz, że każdy Rolls-Royce Phantom jest tak doskonale wyciszony, że inżynierowie Rolls-Royce musieli celowo dodać subtelny dźwięk tykającego zegara, aby kierowca nie czuł się zdezorientowany absolutną ciszą? To dążenie do perfekcji definiuje ten niezwykły pojazd.
Rolls-Royce Phantom to synonim motoryzacyjnego absolutu. Od swoich początków w 1925 roku, ten flagowy model marki Rolls-Royce wyznacza standardy w świecie luksusu. Każdy Phantom ozdobiony jest słynną, skrzydlatą figurką Spirit of Ecstasy (często wykonywaną ze srebra), która stała się symbolem marki. Poniżej kluczowe informacje, które definiują Phantom:
Historia: Debiut w 1925 roku zastąpiła legendarny model Silver Ghost. Obecny Royce Phantom to ósma generacja legendy – wciąż napędzana potężnym 6,75-litrowym silnikiem V12 i wyposażona w najnowocześniejsze rozwiązania.
Silnik: Współczesny Rolls Royce Phantom jest napędzany przez silnik V12 o pojemności 6,75 litra.
Nadwozie: Dostępny głównie jako luksusowa limuzyna w standardowej i przedłużonej wersji (EWB).
Personalizacja: Program Bespoke pozwala na stworzenie unikalnego dzieła sztuki na kołach. Ręczne wykonanie każdego egzemplarza.
Historia modelu Phantom sięga lat 20. XX wieku. Pierwszy Rolls-Royce Phantom I, zaprezentowany w 1925 roku, zastąpił słynny model Silver Ghost i od razu stał się ulubieńcem głów państw oraz arystokracji. Jego oryginalny, sześciocylindrowy silnik o pojemności 7,7 litra i mocy 108 KM był majstersztykiem inżynierii tamtych czasów. Przez dekady Rolls ewoluował, przechodząc przez sześć generacji przed erą BMW, cementując swoją pozycję jako szczyt motoryzacji. Każdy egzemplarz opuszczający fabrykę był świadectwem kunsztu.
Ciekawostką jest fakt, że czwarta generacja tego modelu (produkowany w latach 1950–1956) był tak ekskluzywny, że powstało jedynie 18 sztuk przeznaczonych wyłącznie dla rodzin królewskich i głów państw. Użytkownikami byli m.in. królowa Elżbieta II oraz członkowie irańskiej i kuwejckiej rodziny królewskiej
Nowa era: Rolls-Royce Phantom pod skrzydłami BMW
W 1998 roku prawa do marki Rolls-Royce przejął koncern BMW, co zapoczątkowało nowy rozdział w historii tej brytyjskiej firmy. Produkcja siódmej generacji Rolls-Royce Phantom ruszyła w 2003 roku w nowej fabryce w Goodwood. Ta majestatyczna limuzyna została zbudowana na unikalnej platformie „Architecture of Luxury”. Inżynierowie wyposażyli ją w potężny silnik V12 o pojemności 6,75 litra i mocy 460 KM. Napęd na tylną oś przekazywała z początku 6-stopniowa, a później 8-stopniowa automatyczna skrzynia biegów. Obok podstawowej wersji, na rynek trafiły również oszałamiające warianty Coupé oraz kabriolet (Drophead Coupé), które dziś są niezwykle pożądanymi klasykami. Nowy Royce Phantom kontynuował dziedzictwo w wielkim stylu.
Warto uwzględnić, że w tamtym czasie auta tej marki były wyposażone w aluminiową ramę Spaceframe, adaptacyjne zawieszenie i zaawansowane systemy bezpieczeństwa.
Ewolucja generacji Rolls-Royce Phantom: dane techniczne
Od samego początku Rolls-Royce Phantom był manifestacją potęgi inżynieryjnej. Każda generacja wprowadzała nowe standardy, a sercem pojazdu zawsze był imponujący silnik. Poniższa tabela przedstawia kluczowe dane techniczne wszystkich ośmiu generacji tej motoryzacyjnej legendy.
Uwaga: W przypadku wczesnych modeli Rolls-Royce moc silników często nie była oficjalnie podawana; firma określała ją jako „wystarczającą” (sufficient).
Porównanie generacji: od klasyki do nowoczesności
Poniższa tabela ukazuje ewolucję, jaką przeszedł Rolls-Royce Phantom od swoich narodzin do dziś.
Cecha / Model
Rolls-Royce Phantom I (1925)
Rolls-Royce Phantom VIII (obecnie)
Lata produkcji
1925–1931
od 2017
Silnik
7,7 l R6 (rzędowy, 6-cylindrowy)
6,75 l V12 Twin-Turbo
Moc
ok. 108 KM
571 KM
Główny typ nadwozia
Limuzyna (karosowana na zamówienie)
Limuzyna (standard i EWB)
Kluczowa cecha
Niezawodność i solidna konstrukcja
„Magiczny dywan” i technologia
Fenomen personalizacji bespoke
Żaden inny samochód nie oferuje tak głębokiej personalizacji jak Rolls-Royce. Program Bespoke to serce filozofii marki. Pozwala on klientom na dostosowanie niemal każdego elementu pojazdu – od unikalnego koloru lakieru, przez ręcznie malowane linie na karoserii, po wnętrze wykończone rzadkimi gatunkami drewna czy jedwabiem. To właśnie Bespoke sprawia, że każdy Rolls Royce Phantom jest niepowtarzalny.
W najnowszym modelu pasażerów otacza cisza – w najnowszym Phantomie zastosowano około 130 kg materiałów, co w połączeniu z hydraulicznym zawieszeniem Planar sprawia, że jazda przypomina podróż na „chmurze”. Każdy detal jest przemyślany: dywaniki z owczej wełny, słynne parasole chowane w drzwiach, lodówka na szampana z kryształowymi kieliszkami – wszystko to ma zapewnić nieosiągalny dla innych poziom komfortu i wygody.
Marka szczyci się, że jest w stanie spełnić niemal każde życzenie – od wyszycia gwiezdnego nieba z setek światłowodów na podsufitce (Starlight Headliner), po zastosowanie rzadkich materiałów czy intarsji w kabinie.
Rynek wtórny: jak mądrze nabyć używanego Royce Phantom?
Zakup używanego modelu auta to wciąż inwestycja w najwyższy luksus. Ceny są zróżnicowane i zależą od rocznika, stanu oraz historii serwisowej. Kluczowe jest dokładne sprawdzenie pojazdu, najlepiej w autoryzowanym serwisie Rolls-Royce. Utrzymanie takiego auta wymaga specjalistycznej wiedzy, dlatego historia serwisowa jest absolutnie niezbędna do wglądu przed finalizacją sprzedaży. To nie jest zwykła limuzyna – to Rolls.
FAQ: Najczęściej Zadawane Pytania
Ile kosztuje Rolls-Royce Phantom?
Cena nowego Rolls-Royce Phantom VIII zaczyna się od około 2,5 miliona złotych za wersję standardową. Wersja z przedłużonym rozstawem osi (EWB) jest droższa, a ostateczna cena, z uwzględnieniem personalizacji w ramach programu Bespoke, może z łatwością przekroczyć 4 miliony złotych.
Kto jeździ Rolls-Roycem w Polsce?
W Polsce Rolls-Royce jest symbolem sukcesu, wybieranym przez czołowych przedsiębiorców, ludzi ze świata finansów, a także znane osobistości z branży rozrywkowej i sportu, które cenią sobie niezrównany komfort, prestiż i dyskrecję.
Ile kosztuje najtańszy nowy Rolls-Royce?
Obecnie „wejściowym” modelem do świata marki Rolls jest Rolls-Royce Ghost. Jego ceny startują od około 1,7 miliona złotych, jednak podobnie jak w przypadku modelu Phantom, personalizacja znacząco podnosi ostateczną kwotę.
Ile kosztuje najdroższy model Rolls-Royce?
Najdroższe są unikatowe, tworzone na specjalne zamówienie modele Bespoke, takie jak Rolls-Royce Sweptail (ok. 13 mln dolarów) czy Boat Tail (ok. 28 mln dolarów). To jedyne w swoim rodzaju dzieła sztuki, których wartość jest praktycznie nieograniczona. Są to najdroższe nowe samochody w historii sprzedaży motoryzacji.
Tobiasz Król to prawdziwy fanatyk motoryzacji. Jest on właścicielem okolicznej wulkanizacji, którą prowadzi od ponad 10 lat. W tym czasie udało mu się zebrać ogromną ilość informacji na temat motoryzacji oraz poznać wielu jej pasjonatów. Dzięki temu może on dzielić się swoją wiedzą z innymi i pomagać im w rozwijaniu ich pasji.