Od Civica I po Civic X i dalej: historia i ewolucja modelu
Od premiery pierwszego modelu w 1972 roku do honda civic X i obecnej generacji, Civic przeszedł ogromną metamorfozę. Od skromnego miejskiego auta po agresywnego sportowca z układem kierowniczym o niemal rajdowej precyzji.
Każda z 11 generacji to odpowiedź na potrzeby konkretnej epoki. Modelu Civic używały miliony kierowców – od studentów po zawodowych rajdowców. Civic zawsze oferował doskonały kompromis między komfortem, mocą, a ekonomią jazdy.
Honda Civic X i e:HEV: nowoczesność w połączeniu z tradycją
Honda Civic X (2015–2021) wprowadziła nowy język stylistyczny – szerszy rozstaw osi, cyfrowy kokpit, nowy układ jezdny i dynamiczne silniki turbo. Model zdobył uznanie za komfort, stabilność na zakrętach oraz niezawodność przy przebiegach powyżej 200 000 km.
Z kolei civic e:HEV z 2022 roku to hybryda pełną parą – bez ładowania, z płynną pracą i niskim zużyciem paliwa. W połączeniu z nowoczesnym wyposażeniem executive, adaptacyjnym tempomatem i systemami wsparcia kierowcy to jedno z najlepiej zaprojektowanych aut ostatnich lat.
Type R: serce sportu i bezkompromisowej jazdy
Civic Type R to definicja torowych emocji w cywilnym opakowaniu. Wersje FK8, a teraz FL5, rozwijają moc przekraczającą 320 KM, pozwalając uzyskać 100 km/h w czasie ok. 5,5 sekundy. To nie tylko sport – to honda civic type r.
Zawieszenie, układ kierowniczy, fotele kubełkowe i tryby jazdy – wszystko dopracowane w połączeniu z doświadczeniami z torów wyścigowych. Type r to jedyny model w swojej klasie, który regularnie konkuruje z autami premium.
Civic e:HEV – technologia i dane, które warto znać
Hybrid w wydaniu Hondy to nie półśrodek – to inżynieryjna precyzja. Civic e:HEV łączy silnik benzynowy 2.0 iVTEC z silnikiem elektrycznym. System pracuje w trzech trybach: EV Drive, Hybrid Drive i Engine Drive.
Parametr
Civic e:HEV
Moc całkowita
184 KM
Zużycie paliwa (średnie)
4,7 l/100 km
Przyspieszenie 0–100 km/h
7,9 s
Emisja CO2
108 g/km
Wnętrze modelu to komfort, kierownica wykończona skórą, system audio Bose i bardzo dobre wyciszenie w środku. Wyposażeniem executive dopełnia całość.
Najczęstsze awarie i trwałość modeli Honda Civic
Na tle konkurencji, honda civic wypada znakomicie. Po przebiegach ponad 250 000 km nadal zachowuje sprężystość zawieszenia i szczelność układu napędowego. Najczęstsze awarie? Głównie zużycie elementów eksploatacyjnych, jak tuleje zawieszenia czy drobne usterki elektroniki.
Civic X miał kilka serii z problemami z klimatyzacją, natomiast type r wymaga regularnego serwisowania układu hamulcowego. Jednak w ogólnym rozrachunku samochód ten uchodzi za niezwykle trwały.
Ceny: od używanych klasyków po nowe hybrydy
Ceny honda civic różnią się znacząco w zależności od rocznika, przebiegu i wersji. Oto orientacyjny przegląd:
Rocznik
Cena (PLN)
Uwagi
Civic VIII (2006–2011)
15 000 – 30 000 zł
Dobrze utrzymany, trwały
Civic X (2017–2021)
60 000 – 120 000 zł
Popularny wybór z turbo
Civic e:HEV (2022–)
145 000 – 175 000 zł
Hybryda, pełne wyposażenie
Civic Type R (różne)
85 000 – 225 000 zł
Zależnie od generacji
Civic w Polsce – wybory, trendy, rynek wtórny
W Polsce, Civic cieszy się niesłabnącą popularnością – szczególnie w wersjach type r i e:HEV. Użytkownicy chwalą trwałość, komfort jazdy, precyzję układu kierowniczego i relatywnie niskie koszty użytkowania.
Często wybierany przez osoby szukające niezawodnego auta z klasą, a także przez fanów tuningu i motorsportu.
Ile kosztuje 10-letnia Honda Civic?
Cena zależy od stanu, przebiegu i wersji, ale zwykle mieści się w przedziale 25 000 – 40 000 zł za egzemplarze po 2013 roku.
Czy Honda Civic jest awaryjna?
Nie. To jedno z najmniej awaryjnych aut kompaktowych. Kluczowe jest regularne serwisowanie i oryginalne części.
Jakiej produkcji jest Honda Civic?
W zależności od generacji – modele produkowano m.in. w Japonii, Wielkiej Brytanii, USA oraz Turcji. Najnowsze wersje modelu Civic są składane głównie w Japonii.
Ile kosztuje Honda Civic?
Nowa honda civic e:HEV to koszt ok. 160 000 zł. Używane civici zaczynają się od 15 000 zł, zaś civic type r w idealnym stanie potrafi kosztować nawet 200 000 zł.
Tobiasz Król to prawdziwy fanatyk motoryzacji. Jest on właścicielem okolicznej wulkanizacji, którą prowadzi od ponad 10 lat. W tym czasie udało mu się zebrać ogromną ilość informacji na temat motoryzacji oraz poznać wielu jej pasjonatów. Dzięki temu może on dzielić się swoją wiedzą z innymi i pomagać im w rozwijaniu ich pasji.