Chevrolet Corvette C6

Chevrolet Corvette C6 – silniki, dane techniczne, testy, warianty, ciekawostki

Chevrolet Corvette C6 to model, który nie tylko kontynuował sportową legendę marki Chevrolet, ale też wyznaczył nowe standardy dla amerykańskich samochodów osobowych. Szósta generacja pojazdu produkowanego od 2004 do 2013 roku była znacznie bardziej europejska w swoim podejściu – bardziej precyzyjna, szybsza i dojrzalsza.

Corvette C6: dane i nowe podejście

Szósta generacja kultowego auta była pierwszą, która zrezygnowała z charakterystycznych chowanych reflektorów. To tylko symboliczna zmiana – cała konstrukcja przeszła poważne przeobrażenia. C6 Chevrolet Corvette stała się krótsza, lżejsza i lepiej zbalansowana. Inżynierowie Chevroleta zastosowali sztywne nadwozie i poprawili aerodynamikę, co pozwoliło osiągnąć jeszcze lepsze osiągi na drodze i torze.

Tabela osiągów wybranych wersji Corvette C6:

WersjaSilnikMoc (KM)0–100 km/hRok produkcji
Corvette C6 Z067.0 V8 (LS7)5123.7 s2006–2013
Corvette C6 ZR16.2 V8 Supercharged (LS9)6473.4 s2009–2013
Corvette C6 Grand Sport6.2 V8 (LS3)4364.1 s2010–2013

Silniki: ewolucja amerykańskiej V-ósemki

silnik do corwety c6 l53

Każdy silnik montowany w Chevrolet Corvette C6 to jednostka V8, zorientowana na osiągi. Podstawowa wersja korzystała z silnika 6.0 litra LS2, który później zastąpiono LS3. Topowe warianty – Z06 i ZR1 – korzystały z konstrukcji odpowiednio LS7 i LS9. Każdy z nich był dziełem sztuki inżynieryjnej.

Benzyna stanowiła jedyne paliwo napędu w całej linii produkcyjnej. W połączeniu z aluminiową konstrukcją i tylnym napędem zapewniała świetną dynamikę oraz niepowtarzalne brzmienie. C6 Chevrolet Corvette spalał średnio od 12 do 18 litrów benzyny, zależnie od wersji i stylu jazdy.

Design i konstrukcja – amerykańska agresja, europejska finezja

Chevrolet nie tylko zoptymalizował konstrukcję C6, ale też unowocześnił jej design. Nowy model zachował muskularne proporcje i szeroki rozstaw osi. Dopracowane detale aerodynamiczne miały wpływ nie tylko na wygląd, ale też stabilność przy wysokich prędkościach. Corvette C6 produkowany był zarówno jako coupe, jak i kabriolet, a w wersji Z06 i ZR1 zastosowano włókno węglowe.

Testy i wrażenia z jazdy – potwór na drogach i torze

W niezależnych testach model Corvette C6 wielokrotnie zdobywał uznanie jako samochód dający ogromne emocje za relatywnie niską cenę. Przyspieszenie do setki w 3,4–4,1 sekundy było dostępne już w bazowych wersjach sportowych. W USA Corvette C6 stała się ikoną drogowych osiągów.

Ciekawostka: Corvette C6 ZR1 zadebiutowała podczas 24h Le Mans, zdobywając prestiżowe tytuły w klasie GT i budując reputację nie tylko jako samochód drogowy, ale też pełnoprawny zawodnik motorsportu.

Wersje specjalne i warianty dostępne na rynku

Wersji Corvette C6 było kilka, a każda miała unikalne cechy. Grand Sport wyróżniała się poszerzonym nadwoziem i hamulcami z Z06, Z06 oferowała lekkie nadwozie i silnik LS7, natomiast ZR1 była prawdziwym potworem. Chevrolet Corvette C6 dostępne było również w edycjach limitowanych: 427 Convertible Collector Edition, Competition Sport Edition czy specjalne wersje rocznicowe.

Zobacz  Chevrolet w popkulturze

Co ciekawe, każda Corvette C6 schodziła z taśmy produkcyjnej zakładów w Bowling Green (Kentucky, USA), które specjalizowały się wyłącznie w produkcji tego modelu. To tam powstawały również modele testowe i wersje wyścigowe.

Europa kontra USA – dwa różne światy

Choć Chevrolet Corvette C6 był tworzony z myślą o amerykańskich drogach, trafiał również na rynek europejski. W Europie wersje dostosowane do norm emisji i homologacji różniły się nieco wyposażeniem. Mimo to, nawet w Europie C6 potrafił zdobyć serca miłośników szybkich samochodów osobowych.

W porównaniu do poprzednika, Corvette C6 okazał się bardziej przystępny w codziennym użytkowaniu, a mimo to nie stracił sportowego charakteru. Dzięki precyzyjniejszemu układowi jezdnemu i zmodyfikowanemu zawieszeniu, prowadzenie stało się mniej „miękkie”, a bardziej analogowe.

Fakty, których nie znasz o Corvette C6

  • ZR1 osiągnął rekordowy czas okrążenia na Nürburgring (7:26.4), co sprawiło, że Chevrolet musiał dostosować produkcję do nowego popytu.
  • Był to ostatni model Corvette z możliwością zakupu wersji z chowanymi reflektorami (choć tylko w specjalnej serii).
  • Corvette C6 służyła jako pace car w serii NASCAR oraz w wyścigach Championship GT.

Chevrolet Corvette C6 a wartości kolekcjonerskie

Ceny modeli C6 zaczynają się obecnie od około 100 tys. złotych, jednak najrzadsze egzemplarze – zwłaszcza ZR1 i edycje limitowane – osiągają ceny przekraczające 300–400 tys. zł. Popularność rośnie, co czyni ten samochód atrakcyjnym również z inwestycyjnego punktu widzenia.

Nasza opinia: czy Corvette C6 to naprawdę udany model?

Z naszej perspektywy Chevrolet Corvette C6 to przykład udanego kompromisu między dziką amerykańską mocą a coraz bardziej wyrafinowanym podejściem inżynieryjnym. Auto nie tylko wygląda efektownie, ale prowadzi się zaskakująco precyzyjnie, zwłaszcza w wersjach Z06 i Grand Sport. W porównaniu z konkurencyjnymi sportowymi samochodami osobowymi w podobnym budżecie, C6 oferuje więcej emocji i unikalny charakter, którego próżno szukać w europejskich modelach.

Doceniamy też trwałość i dostępność części, co czyni ją rozsądnym wyborem nawet jako samochód do jazdy na co dzień. To pojazd, który nadal przyciąga uwagę, a jego klasyczny design oraz historia budują wartość nie tylko emocjonalną, ale też kolekcjonerską.

FAQ

Ile ma koni Corvette C6?

W zależności od wersji: od 404 KM (LS2) do 647 KM (LS9 w wersji ZR1).

Jaki silnik ma Corvette C6?

Modele C6 korzystały z silników V8: LS2 (6.0L), LS3 (6.2L), LS7 (7.0L) oraz LS9 (6.2L Supercharged).

Ile kosztuje Chevrolet Corvette?

Na rynku wtórnym ceny zaczynają się od około 100 000 zł, ale zależą od wersji i stanu pojazdu.

Ile pali Chevrolet Corvette C6?

Średnie zużycie benzyny wynosi od 12 do 18 litrów na 100 km, w zależności od stylu jazdy i wersji silnikowej.

About The Author

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *