Sworzeń wahacza

Sworzeń wahacza – jak rozpoznać objawy i wykryć awarię?

Czy wiesz, że uszkodzony sworzeń wahacza może prowadzić do bardzo poważnych konsekwencji, takich jak utrata kontroli nad pojazdem i wypadek? Objawy awarii tego elementu obejmują stukanie dochodzące z przedniego zawieszenia, pogorszenie reakcji kół na ruchy kierownicą oraz nierównomierne zużycie opon. W skrajnych przypadkach, uszkodzony sworzeń może nawet doprowadzić do urwania koła w trakcie jazdy.

Dlaczego sprawne sworznie wahaczy są tak istotne w pojeździe?

Sworzeń wahacza to przegub kulowy umieszczony w panewce z tworzywa zapewniającego płynność ruchu. Aby dodatkowo zwiększyć poślizg, stosuje się również specjalny smar – grafitowy lub molibdenowy. Dzięki temu sworzeń może pracować gładko i bez oporu. Całość otoczona jest gumową osłoną, która jest na tyle elastyczna, że nie utrudnia ruchu przegubu, a jednocześnie zabezpiecza przed ucieczką smaru na zewnątrz. Dlatego, jeżeli na powierzchni osłony pojawiają się pierwsze oznaki zużycia, należy niezwłocznie wymienić sworzeń wahacza na nowy. Wchodząc na https://deler.pl/c/zawieszenie/sworzen-wahacza, można zauważyć, że nie jest to szczególnie wysoki wydatek – zwłaszcza jeżeli weźmiemy pod uwagę jego niezwykle znaczący wpływ na bezpieczeństwo jazdy.

Pogłębiające się zużycie lub uszkodzenie sworznia wahacza stopniowo obniża poziom kontroli nad samochodem. Dlatego należy regularnie kontrolować kondycję osłon gumowych oraz stan całego podzespołu – najlepiej, zanim objawy staną się odczuwalne podczas jazdy. Rozsądny kierowca powinien jednak wiedzieć, jakie są oznaki zużycia sworzni wahacza, aby móc wymienić go, zanim jazda stanie się bardziej ryzykowna.

Jakie objawy da się odczuć podczas jazdy z uszkodzonym sworzniem wahacza?

Pierwszym objawem, który może wskazywać na zużycie sworznia wahacza, jest nietypowy hałas towarzyszący pracy zawieszenia. Gdy podczas jazdy słychać głuche lub metaliczne stuki nasilające się na nierównościach, to warto możliwie szybko skontrolować stan zawieszenia, w tym kondycję sworzni wahacza. Zużycie gumowych osłon może natomiast objawiać się skrzypieniem słyszalnym podczas powolnego manewrowania np. na parkingu.

Gdy zużycie podzespołu pogłębi się, to zaczną się problemy z utrzymaniem kierunku jazdy. Jeżeli w celu zachowania oczekiwanego toru jazdy konieczne są nieustanne korekty kierownicą, to z dużym prawdopodobieństwem sworzeń wahacza stracił znaczącą część swoich pierwotnych właściwości. Kierunek, w który samochód ściąga – lewo lub prawo – sugeruje również stronę, z której pojawiło się uszkodzenie. Oprócz tego na kierownicy może pojawić się „luz” opóźniający wydawanie poleceń układowi kierowniczemu pojazdu i zwiększający czas reakcji kół na ruchy kierownicy.

Zobacz  Plusy i minusy samodzielnej naprawy samochodu

Jazda z niesprawnym sworzniem wahacza powoduje również nierównomierne ścieranie bieżnika w oponach. Długotrwałe użytkowanie pojazdu w tym stanie spowoduje nienaturalne przekrzywienie koła, gdy sworzeń znajdzie się na zaawansowanym etapie zużycia – dopuszczenie do osiągnięcia tego stanu jest skrajnie nieodpowiedzialne i stwarza znaczne ryzyko wypadku.

wachacz

Jakie czynniki wpływają na zużycie sworzni wahacza?

Renomowani producenci części samochodowych zdają sobie sprawę, jak ważną funkcję pełnią sworznie wahaczy. Dlatego projektują swoje podzespoły z naciskiem na wytrzymałość. Jednak każdy element eksploatacyjny pojazdu prędzej czy później będzie wymagał wymiany. 

Na tempo zużycia sworzni wahacza w znacznym stopniu wpływają warunki użytkowania samochodu. Częste poruszanie się po nierównych drogach przyspiesza obniżanie się parametrów sworzni wahaczy. Na ich stan niekorzystnie wpływa także jazda z niewyważonymi kołami. Ponadto elementy są projektowane z uwzględnieniem norm obciążenia typowych dla danego modelu samochodu – regularne przeciążanie pojazdu skróci okres użytkowania sworzni wahaczy.

Niezwykle istotne są również osłony gumowe, które starzeją się z przyczyn naturalnych. W efekcie w końcu pękną, co spowoduje wypłynięcie smaru na zewnątrz sworznia. Do jego wnętrza zaczną się wówczas przedostawać drobiny kurzu i pyłu, które doprowadzą do zatarcia przegubu kulowego. 

Osłabiony sworzeń wahacza jest też bardziej narażony na uszkodzenia mechaniczne. W efekcie może łatwiej ulec uszkodzeniu np. podczas uderzenia w krawężnik czy dziurę w jezdni. Odkładając wymianę zużytego sworznia zbyt długo, narażamy się na jego nagłe zerwanie podczas jazdy. W takiej sytuacji jakiekolwiek próby kontroli kierunku jazdy staną się bezcelowe. Dlatego nie należy bagatelizować pierwszych objawów i w przypadku ich wystąpienia możliwie szybko wymienić wyeksploatowane sworznie wahaczy na nowe.

About The Author

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *