Porsche 911 to samochód sportowy produkowany przez niemieckiego producenta samochodów Porsche od 1963 roku. Posiada zamontowany z tyłu silnik flat-six i niezależne zawieszenie na całej długości. Był stale rozwijany, choć podstawowa koncepcja pozostała
niewiele się zmieniła. Model 911 był modyfikowany przez prywatne zespoły oraz przez samą fabrykę na potrzeby wyścigów, rajdów i innych form rywalizacji motoryzacyjnej. Jest to jeden z najbardziej udanych samochodów wyścigowych wszech czasów, startujący w niemal każdej formie sportów motorowych, w tym w wyścigach na torze, rajdach i wyścigach samochodowych.
Kultowy samochód sportowy
Porsche 911 to prawdopodobnie jeden z najbardziej kultowych samochodów sportowych na świecie, który przez dziesięciolecia był produkowany w wielu specjalnych edycjach i wersjach tego ponadczasowego klasyka. Chociaż projekt modelu 911 pozostał w dużej mierze taki sam, na przestrzeni lat wprowadzono kilka subtelnych, ale istotnych zmian w wyglądzie wewnętrznym i zewnętrznym. Poniżej przedstawiamy niektóre z odmian Porsche 911, podkreślając niektóre z cech wyróżniających poszczególne modele.
Seria 996
Seria 996 została wprowadzona w 1997 roku i pozostawała w produkcji do 2005 roku. Wzięła ona wskazówki stylistyczne z klasycznych 911, z nowym podwoziem ze stopu i była napędzana całkowicie nowym silnikiem chłodzonym wodą. Był to pierwszy model 911 z silnikiem typu flat-six, ponieważ poprzednie modele miały silnik chłodzony powietrzem. Niektóre z cech serii 996 obejmowały:
-
- Większe reflektory: 996 posiadał większe, bardziej okrągłe reflektory niż poprzednie modele.
-
- Zderzaki przednie: projekt zderzaków został zmieniony dla modelu 996, z bardziej agresywnym skosem.
-
- Większe wnętrze: Wnętrze miało większe wymiary z większą ilością miejsca na nogi dla pasażerów z tyłu.
-
- Chłodzenie wodą: 996 miał całkowicie nowy silnik chłodzony wodą, co było ulepszeniem w stosunku do silników chłodzonych powietrzem z poprzednich modeli.
-
- Większe koła: Koła były większe niż w poprzednich modelach, na 17 cali.
Seria 997
Seria 997 została wypuszczona w 2004 roku i pozostawała w produkcji do 2012 roku. Zawierała ona wiele zmian konstrukcyjnych, które odróżniały ją od serii 996. Niektóre z cech serii 997 to:
-
- Mniejsze reflektory: model 997 posiadał nieco mniejsze reflektory, nadające mu bardziej sportowy wygląd.
-
- Zderzaki tylne: zderzaki były bardziej zaokrąglone niż w serii 996 i posiadały nowy dyfuzor.
-
- Zmiany materiałowe we wnętrzu: w 997 zastosowano inne materiały we wnętrzu, a także zmieniono projekt deski rozdzielczej.
-
- Więcej mocy: silnik został dostrojony tak, aby dostarczał więcej mocy niż w serii 996.
-
- Większe koła: Koła były większe niż dotychczas, na 18 cali.
Seria 991
Seria 991 została wydana w 2011 roku i jest produkowana do dziś. Jest to najdłużej produkowana 911 i jest znacznie większa od poprzednich modeli. Niektóre z cech serii 991 obejmują:
-
- Reflektory LED: w 991 standardowo montowano zintegrowane światła LED.
-
- Zderzaki przednie: model 991 miał bardziej zaokrąglone zderzaki niż modele 996 i 997, aby uzyskać bardziej opływowy wygląd.
-
- Technologia wnętrza: wnętrze zostało wyposażone w bardziej nowoczesne technologie i systemy infotainment.
-
- Więcej mocy: silnik został dostrojony tak, aby dostarczać więcej mocy niż w serii 996 i 997.
-
- Mniejsze koła: Koła były mniejsze niż w 996 i 997, na 17 cali.
Porsche 911 pozostaje klasykiem w świecie samochodów sportowych, a z każdą nową generacją wprowadzano subtelne, ale ważne zmiany, aby zapewnić, że nadal będzie to światowy lider pod względem wydajności i stylu.