Ford Mustang to amerykańska ikona. Jest jednym z najbardziej popularnych i rozpoznawalnych samochodów na drogach. Mustang jest produkowany od ponad 50 lat i w tym czasie przeszedł wiele zmian. Mustang to prawdziwy amerykański klasyk, a jego popularność nie wykazuje oznak słabnięcia.
Ford Mustang ewoluował w każdej dekadzie
Ford Mustang to ikoniczny pojazd we współczesnej amerykańskiej historii motoryzacji. Został nazwany „Ulubionym samochodem kucykiem Ameryki” i jest innowacyjnym sukcesem od momentu wprowadzenia na rynek w 1964 roku. Ten rewolucyjny pojazd, od swoich skromnych początków, ewoluował w każdej dekadzie, stając się podstawą na krajowym rynku samochodowym. Przyjrzyjmy się, jak Mustang ewoluował na przestrzeni lat.
1960: Debiuty Mustanga
Ford Mustang rozpoczął życie jako dwumiejscowy samochód sportowy, zanim firma dodała opcję czterech miejsc w kolejnych generacjach samochodu. Oryginalna generacja Mustanga posiadała tylko dwa warianty silnika, Ford Windsor V8 i Ford Falcon inline-six-cylinder. Zawierała również dwie odmiany skrzyni biegów, trzy i czterobiegową manualną oraz dwubiegową automatyczną Borg Warner.
Gdyby można było przewidzieć, że w 1964 roku Mustang będzie hitem. Oryginalny Mustang sprzedał się w ciągu 18 miesięcy w ilości ponad miliona sztuk i stał się ikoną klasycznego amerykańskiego muscle cara.
1970: Mustang Reboot
Mustang zaczął rosnąć w rozmiarach i mocy w latach 70-tych, aby dopasować się do preferencji zmieniającej się demografii. W 1971 roku wielkość silnika wzrosła do 302 cali sześciennych wraz z wprowadzeniem Boss 302 i 351 cali sześciennych dla Boss 351. Godnym uwagi wydaniem z tej dekady jest Mustang Cobra Jet, który został wydany w 1974 roku, wykorzystując mocny i niezawodny silnik V8 o pojemności 351 cali sześciennych, aby rozwinąć potężną moc 370 koni mechanicznych.
Po Cobra Jet pojawiły się różne inne edycje, w tym King Cobra i Mach 1, które zostały zaprojektowane z bardziej wyczynowym układem jezdnym. Do końca lat 70-tych Mustang był dłuższy o pięć cali i wprowadził wiele nowych rozwiązań, w tym nowo zaprojektowany czterotaktowy gaźnik z elektronicznym systemem sprzężenia zwrotnego.
1980: Odbicie Mustanga
W latach 80-tych Mustang został na nowo odkryty dzięki platformie Fox body, która została zaprojektowana tak, aby wykorzystać najnowsze technologie silnikowe. Pierwsza wersja była napędzana przez 2,3-litrowy, czterocylindrowy silnik, który wkrótce został ulepszony do 5,0-litrowego V8.
W tamtych czasach silnik ten był najlepszym wyborem dla tych, którzy szukali surowej mocy i stał się charakterystyczną jednostką napędową dla Mustanga. Silnik o pojemności 5,0 litrów został później odświeżony z wtryskiem paliwa, produkując do 200 KM i był oceniany pod kątem wydajności paliwowej około 20-25 mil na galon.
1990: Mustang GT
W latach 90-tych Mustang odszedł od platformy Fox i przeniósł się na podwozie SN-95. Ten ruch oferował mniejsze panele nadwozia i cały pakiet zaawansowanych technologicznie funkcji, takich jak elektryczne szyby i klimatyzacja, a także oferty takie jak warianty R-code i Mustang GT.
Mustang GT otrzymał 5,0-litrowy silnik V8 i manualną skrzynię biegów, oferujący ponad 225 koni mechanicznych z pomocą większych wtryskiwaczy paliwa i głowic o wyższym przepływie. Ogólnie rzecz biorąc, przejście na platformę SN-95 stworzyło muscle car w stylu lat 90-tych, z nowoczesnym twistem.
2000: Przegląd konstrukcji Mustanga
Początek lat 2000 przyniósł szybki sukces zmiany projektu Mustanga. Czwarta wersja zawierała przeprojektowane nadwozie i wnętrze, które zostało zbudowane na nowej platformie DEW Forda. Zaktualizowane nadwozie oferowało dłuższy rozstaw osi, dzięki czemu Mustang wyglądał szybciej, chociaż model „S-197” był nadal napędzany przez 5,0-litrowy silnik V8.
Ford Mustang z 2005 roku otrzymał w końcu pełną ocenę pięciogwiazdkową, w dodatku za osiągi i bezpieczeństwo. Dzięki temu Mustang otrzymał pierwszą w historii pozytywną recenzję od National Highway Traffic Safety Administration.
2010: Mustang Odrodzony
Wprowadzenie piątej generacji Mustanga oznaczało dziedzictwo oryginalnego Mustanga, ale z drobnymi aktualizacjami i projektem, który oddał hołd oryginalnemu modelowi. Zmieniony wygląd obejmował nowoczesne światła do jazdy dziennej LED, znacznie mniejszy grill, a także wewnętrzne i zewnętrzne aktualizacje zaczerpnięte z systemu informacyjno-rozrywkowego Forda „Sync”.
Jedną z największych zmian widocznych w modelu 2010 było wprowadzenie zarówno turbodoładowanego czterocylindrowego silnika EcoBoost, jak i 5,2-litrowego silnika V8. Silnik EcoBoost był w stanie wyprodukować do 310 koni mechanicznych i 350 lb-ft momentu obrotowego, natomiast 5,2-litrowy silnik V8 osiągał ponad 450 koni mechanicznych.
Ostatnia dekada to także czas, kiedy Mustang osiągnął niezwykłą globalną obecność. Edycje specjalne i warianty takie jak GT350 i GT350R pozwoliły Mustangowi stanąć ramię w ramię z jednymi z najlepszych samochodów wyczynowych na świecie.
FAQ
Ford Mustang po raz pierwszy pojawił się w 1964 roku.
Jednostką napędową dla Mustanga jest silnik V8 o pojemności 5,0 litrów.
W latach 70-tych wypuszczono unikalne edycje: Mustang Cobra Jet, King Cobra i Mach 1.