Czy wiesz, że FSO 125p, znane również jako „duży Fiat,” „kredens,” czy „kant,” było jednym z najbardziej rozpoznawalnych samochodów w Polsce w latach 70. i 80.? Mimo licznych wad, jego obecność na polskich drogach była niezaprzeczalna.
W Polsce, gdzie dostęp do nowych samochodów był w PRL-u ograniczony, FSO 125p stało się symbolem awansu społecznego i możliwości posiadania samochodu przez przeciętnego obywatela. Jego produkcja w Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu trwała od 1967 do 1991 roku. Pomimo że nie było to auto idealne, zyskało wiernych zwolenników i stało się częścią polskiego dziedzictwa motoryzacyjnego.
FSO 125p, choć produkowane w Polsce, było w rzeczywistości adaptacją włoskiego Fiata 125. W 1965 roku Fiat i Polska podpisały umowę licencyjną, co pozwoliło na produkcję tego modelu w Polsce. Wprowadzenie modelu na rynek w 1967 roku miało zaspokoić rosnące potrzeby transportowe w kraju oraz modernizować flotę pojazdów.
Najważniejsze informacje o FSO 125p:
Pieszczotliwe nazwy: kredens, kant, duży Fiat
Pojemność bagażnika: 360 litrów, co było akceptowalne, lecz wnętrze brakowało wykończenia materiałem
Cena: Od 3000 zł za egzemplarze wymagające remontu, do nawet 30 000 zł za odrestaurowane wersje
Lata produkcji: 1967-1991
Statystyka produkcji FSO 125p (w tysiącach sztuk):
Rok produkcji
Liczba wyprodukowanych samochodów
1967
500
1970
55
1980
150
1991
40
Konstrukcja i Specyfikacje Techniczne
FSO 125p był modelem o prostym, ale solidnym designie. Jego budowa opierała się na solidnej ramie i niezawodnym silniku, choć w niektórych aspektach konstrukcja pozostawiała wiele do życzenia. Samochód był dostępny z silnikami benzynowymi o pojemnościach 1.3L, 1.5L, a także wersją z silnikiem 1.6L.
Silniki i osiągi:
Silnik 1.3L: Moc 60 KM, przyspieszenie 0-100 km/h w 18 sekund
Silnik 1.5L: Moc 75 KM, przyspieszenie 0-100 km/h w 16 sekund
Silnik 1.6L: Moc 90 KM, przyspieszenie 0-100 km/h w 14 sekund
Mimo tych możliwości, FSO 125p nie oferował szczególnego komfortu jazdy. Jego sztywne zawieszenie oraz brak nowoczesnych systemów wspomagających jazdę sprawiały, że prowadzenie było wymagające, zwłaszcza na polskich, często nierównych drogach.
Wady i Zalety FSO 125p
Zalety:
Dostępność części zamiennych: Ze względu na masową produkcję, części były łatwo dostępne i tanie.
Prostota konstrukcji: Łatwość napraw i serwisowania sprawiała, że wiele osób samodzielnie dbało o swoje pojazdy.
Duży bagażnik: Pomimo braku wykończenia, przestronność bagażnika była atutem.
Niskie osiągi: Słaba dynamika i przyspieszenie, co czyniło go mniej atrakcyjnym w porównaniu do zachodnich samochodów.
Niska jakość wykonania: Brak precyzyjnego wykończenia, a materiały użyte do produkcji były często niskiej jakości.
Brak nowoczesnych technologii: Brak klimatyzacji, wspomagania kierownicy czy ABS.
FSO 125p w Polskiej Kulturze
FSO 125p stało się ikoną polskiej kultury, występując w wielu filmach, serialach i książkach z okresu PRL-u. Było symbolem klasy średniej, a jego posiadanie często kojarzone było z prestiżem i sukcesem zawodowym.
FSO 125p w filmach:
„Czterdziestolatek” – w serialu pojawia się jako samochód głównego bohatera
„Alternatywy 4” – ukazano go jako typowe auto mieszkańców PRL-owskiej Warszawy
Wielu Polaków wspomina swoje pierwsze doświadczenia motoryzacyjne związane właśnie z FSO 125p, co czyni go jednym z najbardziej sentymentalnych samochodów w historii Polski.
Współczesna Renowacja i Kolekcjonowanie
Dziś FSO 125p jest cenione przez kolekcjonerów i miłośników klasycznej motoryzacji. Jego unikatowy charakter i historia przyciągają entuzjastów, którzy odnawiają te samochody do pierwotnego stanu.
Ceny FSO 125p na rynku wtórnym:
Egzemplarze do remontu: od 3000 zł
Odrestaurowane modele: do 30 000 zł
Odnowione modele często biorą udział w zlotach i wystawach klasycznych samochodów, co dodaje im prestiżu i podkreśla ich znaczenie w historii motoryzacji.
Wnioski
FSO 125p, mimo swoich wad, odegrało istotną rolę w polskiej motoryzacji. Jego prostota, dostępność i kulturowe znaczenie sprawiają, że pozostaje ono w pamięci wielu Polaków jako symbol epoki PRL-u. Dla wielu, FSO 125p to nie tylko samochód, ale i wspomnienie dawnych czasów, które pozostaje żywe dzięki pasjonatom i kolekcjonerom klasycznej motoryzacji. FSO 125p jest przykładem tego, jak w trudnych czasach można stworzyć samochód, który mimo wad, zdobył serca wielu kierowców i stał się symbolem epoki. Dla miłośników motoryzacji pozostaje on nie tylko pojazdem, ale i ważnym elementem historii.
FAQ
Jakie były główne różnice między FSO 125p a oryginalnym Fiatem 125?
FSO 125p było produkowane na licencji Fiata, jednak miało kilka różnic konstrukcyjnych, m.in. w zawieszeniu i silniku. Polski model często charakteryzował się prostszymi rozwiązaniami technicznymi i gorszymi materiałami wykończeniowymi.
Dlaczego FSO 125p nazywano „kredensem”?
Nazwa „kredens” odnosiła się do kanciastej, prostej konstrukcji auta, która przypominała kształtem mebel.
Jakie były najczęstsze problemy techniczne FSO 125p?
Wśród najczęstszych problemów technicznych znajdowały się awarie elektryki, problemy z zawieszeniem oraz korozja karoserii.
Tobiasz Król to prawdziwy fanatyk motoryzacji. Jest on właścicielem okolicznej wulkanizacji, którą prowadzi od ponad 10 lat. W tym czasie udało mu się zebrać ogromną ilość informacji na temat motoryzacji oraz poznać wielu jej pasjonatów. Dzięki temu może on dzielić się swoją wiedzą z innymi i pomagać im w rozwijaniu ich pasji.