Silnik M54B25 2.5 l

BMW M54B25: silnik, który łączy moc i niezawodność

BMW M54B25 to sześciocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2.5 litra, który zadebiutował w 2000 roku. Jest to ulepszona wersja poprzedniego silnika M52B25, która wprowadziła szereg zmian technicznych i konstrukcyjnych. Silnik M54B25 był montowany w wielu modelach BMW, takich jak seria 3 (E46), seria 5 (E39, E60), seria Z (E85, E86) czy X3 (E83). W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu silnikowi i dowiemy się, co go wyróżnia, jakie ma zalety i wady, oraz jak dbać o jego prawidłowe funkcjonowanie.

Budowa i parametry silnika M54B25 2.5 litra

Silnik M54B25 należy do rodziny silników M54, która była produkowana w latach 2000-2006. Jest to silnik typu R6, czyli z sześcioma cylindrami ułożonymi w rzędzie. Ma on pojemność skokową 2494 cm³, średnicę cylindra 84 mm i skok tłoka 75 mm. Stopień sprężania wynosi 10.5:1, a moc maksymalna osiągana jest przy 6000 obr./min i wynosi 141 kW (192 KM). Maksymalny moment obrotowy wynosi 245 Nm i jest dostępny w zakresie 3500-5000 obr./min. Silnik BMW M54B25 jest zasilany wtryskiem wielopunktowym i ma podwójny wałek rozrządu w głowicy (DOHC). Wyposażony jest również w system zmiennych faz rozrządu VANOS na obu wałkach, który poprawia elastyczność i oszczędność paliwa. Silnik BMW M54B25 spełnia normę emisji spalin Euro 3.

Oto tabela porównująca parametry silnika M54B25 z jego poprzednikiem M52B25:

Tabela

ParametrM54B25M52B25
Pojemność2494 cm³2494 cm³
Średnica x skok84 x 75 mm84 x 75 mm
Stopień sprężania10.5:110.5:1
Moc141 kW (192 KM)125 kW (170 KM)
Moment245 Nm245 Nm
Prędkość obrotowa6000 obr./min5500 obr./min
Norma emisjiEuro 3Euro 2

Jak widać, silnik M54B25 ma wyższą moc i prędkość obrotową niż M52B25, przy tej samej pojemności i momencie. Jest to efekt wprowadzenia następujących zmian:

  • zwiększenie średnicy kanałów dolotowych i wydechowych
  • zastosowanie nowych, lżejszych tłoków i korbowodów
  • zwiększenie przepływu powietrza przez zastosowanie większego kolektora dolotowego i przepustnicy
  • zastosowanie nowego sterownika silnika MS43 z lepszym oprogramowaniem
  • zastosowanie nowego systemu VANOS z lepszą regulacją faz rozrządu
  • zastosowanie nowego układu zapłonowego z cewkami zapłonowymi na każdym cylindrze
  • zastosowanie nowego układu chłodzenia z termostatem elektrycznym i lepszym obiegiem cieczy

Zalety i wady silnika M54B25

Silnik M54B25 jest uważany za jeden z najlepszych silników BMW, który łączy wysoką moc i niezawodność. Jest to silnik bardzo elastyczny, który dobrze radzi sobie zarówno przy niskich, jak i wysokich obrotach. Ma on również dobrą kulturę pracy i cichą pracę. Jest to silnik oszczędny, który przy normalnej jeździe zużywa około 9-10 litrów benzyny na 100 km. Jest to również silnik trwały, który przy odpowiednim serwisie i dbałości może przejechać nawet ponad 300 tys. km bez większych awarii.

Jednak silnik BMW M54B25 nie jest pozbawiony wad. Jak każdy silnik, wymaga on regularnej kontroli i konserwacji, a także stosowania odpowiedniej jakości oleju i paliwa. Niektóre części silnika są podatne na zużycie i uszkodzenia, co może prowadzić do spadku mocy, wzrostu zużycia paliwa, lub nawet poważnych usterek. Oto niektóre z najczęstszych problemów, z jakimi można się spotkać przy silniku M54B25:

  • uszkodzenie lub zużycie łańcucha rozrządu, napinacza lub prowadnic
  • uszkodzenie lub zużycie systemu VANOS, solenoidów lub pierścieni uszczelniających
  • uszkodzenie lub zużycie przepustnicy, czujnika położenia wału korbowego, lub czujnika ciśnienia na kolektorze dolotowym
  • uszkodzenie lub zużycie cewek zapłonowych, świec zapłonowych, lub przewodów wysokiego napięcia
  • uszkodzenie lub zużycie termostatu, pompy wody, lub chłodnicy
  • uszkodzenie lub zużycie zaworów, uszczelki głowicy, lub uszczelki kolektora dolotowego i wydechowego
  • uszkodzenie lub zużycie sondy lambda, katalizatora, lub układu wydechowego
  • uszkodzenie lub zużycie wtryskiwaczy, filtra paliwa, lub pompy paliwa
  • uszkodzenie lub zużycie filtru powietrza, przewodów dolotowych, lub przewodu odmy
  • uszkodzenie lub zużycie alternatora, rozrusznika, lub akumulatora
Zobacz  Mercedes A klasa W176 – Który silnik wybrać? Przegląd wad i zalet różnych opcji

Aby uniknąć lub zminimalizować ryzyko wystąpienia tych problemów, należy regularnie sprawdzać stan silnika i wymieniać zużyte lub uszkodzone części. Należy również stosować olej silnikowy o odpowiedniej lepkości i jakości, zgodnie z zaleceniami producenta. Zalecany olej do silnika M54B25 to syntetyczny olej 5W-30 lub 5W-40, spełniający normę BMW Longlife-01. Należy również tankować benzynę o odpowiedniej jakości i oktanowości, zgodnie z zaleceniami producenta. Zalecana benzyna do silnika M54B25 to benzyna bezołowiowa o oktanowości 95 lub wyższej. Warto tutaj wspomnieć, że ta jednostka cechuje się spalaniem na wysokim poziomie.

Sprawdź opinie na temat modelu: bmw f10.

Lista pojazdów z silnikiem M54B25 2.5 l

Silnik M54B25 był montowany w wielu modelach BMW, takich jak:

  • seria 3 (E46): 325i, 325xi, 325Ci, 325ti
  • seria 5 (E39): 525i
  • seria 5 (E60): 525i
  • seria Z (E85): Z4 2.5i
  • seria Z (E86): Z4 Coupé 2.5si
  • X3 (E83): X3 2.5i

Ponadto, silnik M54B25 był montowany w niektórych modelach innych marek, takich jak:

  • Land Rover Freelander (L314): 2.5 V6
  • MG ZT (X10): 190
  • Rover 75 (R40): 2.5 V6

Czy silnik M54B25 jest warty polecenia?

Silnik M54B25 jest uważany za jeden z najlepszych silników BMW, który łączy wysoką moc i niezawodność. Jest to silnik bardzo elastyczny, oszczędny i trwały, który sprawdzi się w wielu modelach BMW. Jednak, jak każdy silnik, wymaga on odpowiedniej dbałości i konserwacji, a także unikania nadmiernego obciążenia i przegrzania. Jeśli chcesz cieszyć się tym silnikiem przez długi czas, pamiętaj o regularnym serwisie i wymianie oleju, paliwa i innych części eksploatacyjnych. W ten sposób zapewnisz sobie komfortową i bezpieczną jazdę.

Wnioski

Silnik M54B25 2.5 l od BMW to silnik, który oferuje wysoką moc i niezawodność. Jest to silnik bardzo elastyczny, oszczędny i trwały, który sprawdzi się w wielu modelach BMW. Jednak, jak każdy silnik, wymaga on odpowiedniej dbałości i konserwacji, a także unikania nadmiernego obciążenia i przegrzania. Jeśli chcesz cieszyć się tym silnikiem przez długi czas, pamiętaj o regularnym serwisowaniu i wymianie oleju, paliwa i innych części eksploatacyjnych. W ten sposób zapewnisz sobie komfortową i bezpieczną jazdę.

About The Author

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *