BMW M54B25 to sześciocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2.5 litra, który zadebiutował w 2000 roku. Jest to ulepszona wersja poprzedniego silnika M52B25, która wprowadziła szereg zmian technicznych i konstrukcyjnych. Silnik M54B25 był montowany w wielu modelach BMW, takich jak seria 3 (E46), seria 5 (E39, E60), seria Z (E85, E86) czy X3 (E83). W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu silnikowi i dowiemy się, co go wyróżnia, jakie ma zalety i wady, oraz jak dbać o jego prawidłowe funkcjonowanie.
Silnik M54B25 należy do rodziny silników M54, która była produkowana w latach 2000-2006. Jest to silnik typu R6, czyli z sześcioma cylindrami ułożonymi w rzędzie. Ma on pojemność skokową 2494 cm³, średnicę cylindra 84 mm i skok tłoka 75 mm. Stopień sprężania wynosi 10.5:1, a moc maksymalna osiągana jest przy 6000 obr./min i wynosi 141 kW (192 KM). Maksymalny moment obrotowy wynosi 245 Nm i jest dostępny w zakresie 3500-5000 obr./min. Silnik BMW M54B25 jest zasilany wtryskiem wielopunktowym i ma podwójny wałek rozrządu w głowicy (DOHC). Wyposażony jest również w system zmiennych faz rozrządu VANOS na obu wałkach, który poprawia elastyczność i oszczędność paliwa. Silnik BMW M54B25 spełnia normę emisji spalin Euro 3.
Oto tabela porównująca parametry silnika M54B25 z jego poprzednikiem M52B25:
Tabela
Parametr
M54B25
M52B25
Pojemność
2494 cm³
2494 cm³
Średnica x skok
84 x 75 mm
84 x 75 mm
Stopień sprężania
10.5:1
10.5:1
Moc
141 kW (192 KM)
125 kW (170 KM)
Moment
245 Nm
245 Nm
Prędkość obrotowa
6000 obr./min
5500 obr./min
Norma emisji
Euro 3
Euro 2
Jak widać, silnik M54B25 ma wyższą moc i prędkość obrotową niż M52B25, przy tej samej pojemności i momencie. Jest to efekt wprowadzenia następujących zmian:
zwiększenie średnicy kanałów dolotowych i wydechowych
zastosowanie nowych, lżejszych tłoków i korbowodów
zwiększenie przepływu powietrza przez zastosowanie większego kolektora dolotowego i przepustnicy
zastosowanie nowego sterownika silnika MS43 z lepszym oprogramowaniem
zastosowanie nowego systemu VANOS z lepszą regulacją faz rozrządu
zastosowanie nowego układu zapłonowego z cewkami zapłonowymi na każdym cylindrze
zastosowanie nowego układu chłodzenia z termostatem elektrycznym i lepszym obiegiem cieczy
Zalety i wady silnika M54B25
Silnik M54B25 jest uważany za jeden z najlepszych silników BMW, który łączy wysoką moc i niezawodność. Jest to silnik bardzo elastyczny, który dobrze radzi sobie zarówno przy niskich, jak i wysokich obrotach. Ma on również dobrą kulturę pracy i cichą pracę. Jest to silnik oszczędny, który przy normalnej jeździe zużywa około 9-10 litrów benzyny na 100 km. Jest to również silnik trwały, który przy odpowiednim serwisie i dbałości może przejechać nawet ponad 300 tys. km bez większych awarii.
Jednak silnik BMW M54B25 nie jest pozbawiony wad. Jak każdy silnik, wymaga on regularnej kontroli i konserwacji, a także stosowania odpowiedniej jakości oleju i paliwa. Niektóre części silnika są podatne na zużycie i uszkodzenia, co może prowadzić do spadku mocy, wzrostu zużycia paliwa, lub nawet poważnych usterek. Oto niektóre z najczęstszych problemów, z jakimi można się spotkać przy silniku M54B25:
uszkodzenie lub zużycie łańcucha rozrządu, napinacza lub prowadnic
uszkodzenie lub zużycie systemu VANOS, solenoidów lub pierścieni uszczelniających
uszkodzenie lub zużycie przepustnicy, czujnika położenia wału korbowego, lub czujnika ciśnienia na kolektorze dolotowym
uszkodzenie lub zużycie cewek zapłonowych, świec zapłonowych, lub przewodów wysokiego napięcia
uszkodzenie lub zużycie termostatu, pompy wody, lub chłodnicy
uszkodzenie lub zużycie zaworów, uszczelki głowicy, lub uszczelki kolektora dolotowego i wydechowego
uszkodzenie lub zużycie sondy lambda, katalizatora, lub układu wydechowego
uszkodzenie lub zużycie wtryskiwaczy, filtra paliwa, lub pompy paliwa
uszkodzenie lub zużycie filtru powietrza, przewodów dolotowych, lub przewodu odmy
uszkodzenie lub zużycie alternatora, rozrusznika, lub akumulatora
Aby uniknąć lub zminimalizować ryzyko wystąpienia tych problemów, należy regularnie sprawdzać stan silnika i wymieniać zużyte lub uszkodzone części. Należy również stosować olej silnikowy o odpowiedniej lepkości i jakości, zgodnie z zaleceniami producenta. Zalecany olej do silnika M54B25 to syntetyczny olej 5W-30 lub 5W-40, spełniający normę BMW Longlife-01. Należy również tankować benzynę o odpowiedniej jakości i oktanowości, zgodnie z zaleceniami producenta. Zalecana benzyna do silnika M54B25 to benzyna bezołowiowa o oktanowości 95 lub wyższej. Warto tutaj wspomnieć, że ta jednostka cechuje się spalaniem na wysokim poziomie.
Silnik M54B25 był montowany w wielu modelach BMW, takich jak:
seria 3 (E46): 325i, 325xi, 325Ci, 325ti
seria 5 (E39): 525i
seria 5 (E60): 525i
seria Z (E85): Z4 2.5i
seria Z (E86): Z4 Coupé 2.5si
X3 (E83): X3 2.5i
Ponadto, silnik M54B25 był montowany w niektórych modelach innych marek, takich jak:
Land Rover Freelander (L314): 2.5 V6
MG ZT (X10): 190
Rover 75 (R40): 2.5 V6
Czy silnik M54B25 jest warty polecenia?
Silnik M54B25 jest uważany za jeden z najlepszych silników BMW, który łączy wysoką moc i niezawodność. Jest to silnik bardzo elastyczny, oszczędny i trwały, który sprawdzi się w wielu modelach BMW. Jednak, jak każdy silnik, wymaga on odpowiedniej dbałości i konserwacji, a także unikania nadmiernego obciążenia i przegrzania. Jeśli chcesz cieszyć się tym silnikiem przez długi czas, pamiętaj o regularnym serwisie i wymianie oleju, paliwa i innych części eksploatacyjnych. W ten sposób zapewnisz sobie komfortową i bezpieczną jazdę.
Wnioski
Silnik M54B25 2.5 l od BMW to silnik, który oferuje wysoką moc i niezawodność. Jest to silnik bardzo elastyczny, oszczędny i trwały, który sprawdzi się w wielu modelach BMW. Jednak, jak każdy silnik, wymaga on odpowiedniej dbałości i konserwacji, a także unikania nadmiernego obciążenia i przegrzania. Jeśli chcesz cieszyć się tym silnikiem przez długi czas, pamiętaj o regularnym serwisowaniu i wymianie oleju, paliwa i innych części eksploatacyjnych. W ten sposób zapewnisz sobie komfortową i bezpieczną jazdę.
Tobiasz Król to prawdziwy fanatyk motoryzacji. Jest on właścicielem okolicznej wulkanizacji, którą prowadzi od ponad 10 lat. W tym czasie udało mu się zebrać ogromną ilość informacji na temat motoryzacji oraz poznać wielu jej pasjonatów. Dzięki temu może on dzielić się swoją wiedzą z innymi i pomagać im w rozwijaniu ich pasji.